Buscar
  • Francescgessé

Descobrim Hortoneda i Claverol, dos pobles de la Conca de Dalt. Visita al Espai Raier de la Pobla de Segur (Pallars Jussà)

Bon dia, el passat dissabte dia 10 d’Agost vam fer la sortida a Hortoneda i Claverol, amb cert retard, ja que degut al incendi que i va haver a la zona de Montargull i Tòrrec la gent d’Artesa de Segre i Vilanova de Meià  van haver de passar per Cubells i Camarasa per la carretera del Doll i ens vam trobar a la Pobla de Segur a l’Hotel Solé, però  amb retard érem 30 persones vingudes de diferents llocs.

Vam sortir de la Pobla de la mà de Josep M. Mata, catedràtic emèrit de Geologia de la UPC de Manresa. Vam fer un recorregut d’uns 12 km direcció a Claverol i Hortoneda  passant a l’altura del Roc de Santa , assolint els 1080 m. i  amb un descens  ràpid ens vam plantar a Hortoneda  una de les entrades a la Serra del Bou Mort per una carretera estreta però asfaltada i en bon estat. A partir d’aquí és pista.

Vam aparcar a l’entrada d’Hortoneda i acte seguit vam caminar 5 minuts i ja estàvem a l’església que hi ha junt al cementiri del poble.

L'església parroquial està dedicada a santa Maria. Era un notable exemplar del romànic pel seu campanar vuitavat damunt del creuer de l'església, però fou aterrat cap a la meitat del segle xx a causa de la imminent caiguda que feia preveure el seu precari estat.

És un poble petit. Al llarg de la seva història al 1970 tenia 93 habitants, 51 el 1981, i 32 el 2006. Després ha experimentat una certa recuperació, i el 2007 eren ja 44.

El nostre historiador Ramon Bernaus va fer una breu explicació. A la sortida el nostre geòleg i guia ens va endinsar amb el coneixement dels conglomerats i altres coses de la zona de Collegats. Acte seguit vam desdoblar el camí d’anada i passat el Roc de Santa amb un petit replà vam aparcar els vehicles i en Josep Ma Mata ens va explicar  la situació del Montsec d’Ares i de l’Estall, quedant amagat el de Rúbies i amb llapis de colors ens va fer un dibuix in situ de tota la zona.

Vam continuar fins al poble de Claverol vam aparcar a l’entrada, estava curulla de vehicles entre els nostres i altres que ja hi havia.

El nostre geòleg va fer una explicació del poble de Sossís que  jeu als peus de la Noguera Pallaresa, hi havia una mina de lignit i també una cimentera i la central hidroelèctrica que va servir per a la construcció de la central de Talarn dita també de Tremp.

A continuació va tenir lloc la visita a l’església de Sant Cristòfol de Claverol. En Ramon Bernaus ens va explicar que per aquestes esglésies hi havia passat Sant Josep de Calasanç ja que va ser els seu primer destí.

Per acabar la ruta vam visitar el Museu dels Raiers a la Pobla de Segur, on vam fer la foto de grup damunt d’un rai que hi ha a la porta d’entrada. Feia una calor espantosa i crec que al museu un aire condiciona’t li aniria bé, de fet  no té ni un trist ventilador.

Bé amigues i amics fins a la propera ruta, que serà per Vilanova de Meià el pròxim dissabte dia 17 d’agost, un poble que té un museu molt maco i que cal visitar ja que es de paleontologia i on hi ha una magnifica col·lecció de la Pedrera de Meià, un dels tres jaciments més importants del món.