Buscar
  • Francescgessé

Conferència del Dr. Josep Ma Mata a Cubells i sortida a Senterada, Corroncui i Viu de Llevata

Divendres dia 4 d’Agost 2023 va tenir lloc a Cubells la conferència del Dr. Josep Ma Mata sobre el Parc Geològic i Miner dels contraforts del Pirineu.

És un tema força interessant ja que afecta al futur Geoparc de les comarques de l’Alt Urgell, Noguera i Solsonès. Hi assistiren 15 persones, que van seguir aquest tema amb molt interès. Es van fer algunes preguntes que el conferenciant va respondre amablement.

Crònica de la sortida cultural a Senterada, Corroncui i Viu de Llevata Dissabte, 5 d'agost de 2023.

Amb puntualitat i serietat tal com acostuma a fer el Marquesat vam iniciar la sortida des de Camarasa, Artesa de Segre i Vilanova de Meià a les 8h i tots vam fer cap al Hotel Solé de la Pobla de Segur. Després d’esmorzar, el Dr . Josep Ma Mata Perelló ens va anunciar les parades geològiques que faria i acte seguit vam sortir compartint els vehicles ja que teníem de passar per llocs amb poc aparcament.

A la rotonda, varem agafar direcció Pont de Suert i la primera parada va ser al congost d’ Erinyà on ens va explicar una discordança geològica que hi ha al marge esquerra del congost. Continuàrem fins a Senterada a la sortida sense creuar el pont sobre el riu Bosia a l’esquerra , vam aparcar a la entrada de la Antiga Fabrica de Llanes, on vam gaudir d’una bonica visita a la antiga fàbrica museu on de la mà de Angelina Vargas, esposa de Pere Salomó (actual propietari) ens va delectar amb les seves explicacions i va fer una demostració de teixir amb un teler petit on actualment elabora catifes i mantes.

Eren les 11h45 i havíem combinat geologia amb arqueologia industrial. Acte seguit vam emprendre la carretera que va a Pont de Suert i vam fer una parada geològica a la collada de Corroncui, des d’on es veu una vall preciosa on hi ha els llogarrets d’Adons i la Begoda d’Adons. Retornàrem endarrere fins a la Creu de Perves on es veu una preciosa panoràmica de la Vall Fosca i el poble de Viu de Llevata i els Pirineus al fons segons ens diu el nostre guia.

Continuàrem pel port de Perves i vam entrar al de Viu i en poca estona vam arribar al bonic llogaret de Viu de Llevata. Allí ens esperava en Jordi Coll Ros, un bon amic, que viu tot l’any al poble i que ens va obrir l’església romànica de Santa Maria , segle XII, la mes antiga de l’Alta Ribagorça i que sense ser tant coneguda com les de Boí no deixa de tenir el seu encant.

El Ramon Bernaus, el nostre historiador, va explicar molt bé tota l’estructura d’aquesta gran obra que sense tenir una gran ornamentació interna sobresurt externament .

Sobre les 13h15 ens acomiadàrem d’en Jordi, una persona entranyable, amable i servicial; ell satisfet i nosaltres també ja que vam gaudir de les seves explicacions i vam acabar amb una foto de grup però també varem parlar de tot una mica ja que el poblet és petit, bonic i joliu. Adéu amic, a reveure.

A les 14h15 estàvem dinant al restaurant La Riba de la Pobla de Segur i sobre les 17h ens acomiadàrem fins a la propera, que era pel dilluns dia 7 d’agost, una ruta per l’entorn de la serra de Sant Mamet.

Vam ser un total de 24 persones vingudes d’Artesa de Segre, Alòs de Balaguer, Vilanova de Meià, Vernet, Manresa, Vilanova de la Sal, Cubells, Preixens , Camarasa i Seró.