Buscar
  • Francescgessé

Descobrim Corbins (Segrià): la seva història i la natura del parc del riu

El passat dissabte dia 13 de maig vam fer una sortida complicada ja que ens vam citar a Balaguer, concretament al Carrefour a les 9h per continuar fins a Corbins (Segrià), a la zona del pàrquing del riu on esperàvem retrobar-nos a les 9h30 amb el nostre guia Antoni Comes Gené.

Dos senyores que venien de Lleida i un matrimoni, els dos membres de la direcció que van venir de Barcelona i la resta eren de Vilanova de Meià, Cubells ,Camarasa i Artesa de Segre, 16 persones en total. Amb puntualitat anglesa tots estàvem esmorzant al parc del riu Noguera Ribagorçana i feia alguna gota però va parar de immediat i feia un temps fresquet, ideal per passejar per la població. Alguns van pujar a peu amb el guia i professor associat de francès de la UdL, que ens va fer una explicació del funcionament del parc, on hi ha uns dofins, i un cocodril que son figures a mida real. També hi ha fauna de la zona com ànecs i altres aus.

Altres vam pujar amb els vehicles a la plaça de l’església. Allí la senyora Carme Farré Escuer ens va obrir la porta i vam visitar el temple i el seu interior on va participar amablement en les explicacions junt amb el nostre guia. Tothom va opinar que estava molt ben cuidada i no li faltava cap detall.

Ara el proper dia 22 de maig és la Festa Major i està dedicada a Santa Quitèria i fan una festa molt lluïda. Aquesta església dedicada a Sant Jaume és d’estil barroc molt senzilla. Per acabar l’Antoni, el nostre guia, va explicar la llegenda del Sant Crist que hi ha en un dels altars laterals.

Continuàrem fent ruta pel carrer major, on hi ha alguna casa important. Tot baixant vam gaudir d’una petita degustació de embotits casolans a Cal Canco i desprès vam comprar embotits, coques de vidre i altres.

Acte seguit vam visitar una bonica i senzilla exposició de les troballes que estan a l’edifici de l’antic ajuntament on hi ha fotografies amb panells i restes arqueològiques procedents d’una antiga vila romana.

Continuàrem gaudint amb el bon guiatge de l’Antoni parant davant de l’actual castell què és privat i que temps era temps havia estat propietat de la Comanda del Temple, ja que Corbins era un bastió molt important per la seva situació propera a Lleida. A l’escut del castell hi ha la Creu de Malta que simbolitza l’Ordre de l’Hospital què és qui va heretar aquest castell.

Caminant, vam fer cap a una petita plaça inaugurada al carrer de les Sitges no fa massa temps, on hi ha un cartell que diu Plaça de Thomassa Roig, executada l’any 1627. Aquesta dona va ser acusada de bruixeria i cremada a causa de ser una persona avançada d’idees . Al mig hi ha una escultura representativa ja que desgraciadament cada dia en un lloc o altre surt la violència i els maltractaments psíquics i físics.

Estàvem a la part alta de la població i vam baixar una forta pendent fins al pla, i quina sorpresa! vam veure una girafa a mida natural, un elefant, tortugues i altres animals que eren vertaderes obres d’art. Vam descobrir una cosa, filtrada per l’Antoni: que coneixeríem l’autor dels dofins i les figures del parc del riu, el senyor Antonio Gené Sabaté, padrí de l’Antoni, emmotllador de professió. La nostra gent li va encantar de veure la gran obra que té, de visitar el taller on fa els motllos i no saps on mirar de tantes coses maques. Per acabar vam veure els dos dinosaures del pati a mida natural: una passada!, podríem parlar de Corbins Juràssic Parc, Ens acomiadarem de l’Antonio i la seva simpàtica senyora quina gent mes encantadora!.

Fet i dit ens posàvem a dinar a les 14h30 i ens llevàvem de la taula a les 16h45.

Encara vam tenir temps, ja que una de les nostres companyes que havia estat mestra en aquest poble, coneixia un pagès que té cireres, tenint en compte que Corbins es un poble gran productor d’aquesta fruita. Vam aprofitar per comprar una caixeta de cireres recent collides i aquest va ser el nostre sopar.

Abans d’emprendre viatge de retorn ens vam acomiadar de l’Antoni Comes Gené que estima el poble i es nota que el porta al cor. Us donem mil gràcies amics! : a tota la gent de Corbins que heu col·laborat amb nosaltres.

Francesc Gessé Terres del Marquesat 18 de maig de 2023.