Buscar
  • Francescgessé

Sortida Cultural a la Conca Dellà: Sant Romà d’Abella, Estanys de Basturs i Sant Salvador de Toló

Dimecres 9 d’agost 2023

Amb una mica de retard publiquem la sortida que vam fer per la Conca Dellà al Pallars Jussà. Varem sortir davant de la gasolinera d’Artesa de Segre, un dia que érem poca gent concretament 13 persones vingudes de Artesa de Segre, Alós de Balaguer, Camarasa, Cubells, Preixens, Seró i Vilanova de Meià.

Sobre les 9h estàvem esmorzant de picnic a l’ermita romànica de Sant Pere de Sant Romà d’Abella i en acabar vam prendre el cafè de rigor. Acte seguit va venir el batlle del poble i ens va obrir l’ermita on el nostre historiador Ramon Bernaus ens va endinsar amb les restes de les pintures i també amb la seva arquitectura que possiblement fos anterior al romànic. Continuàrem donant un tomb pel poble i vam veure les restes del Castell, tot visitant l’església del poble dedicada al mateix sant.

De retorn vam fer una parada als estanys de Basturs on el nivell esta per sota mínims i comença a ser preocupant. En Josep Roqué ens va fer una breu explicació de la geologia i explicació de la formació del conjunt d’aquest aqüífer.

Vam canviar de direcció i passat Figuerola d’Orcau a l’esquerra vam desviar per la carretera de Sant Salvador de Toló i a la una del migdia aparcàvem a la plaça del poble on ens va dur la carretera. Allí ens esperava el pare de Ferran Ureta (regidor de l’ Ajuntament ) que ens va acompanyar pel poble i on vam visitar l’església de Sant Salvador on el nostre historiador ens va explicar tot l’art barroc d’aquest temple. Allí ens vam fer la foto de grup a la font espectacular que hi ha al centre de la població.

Aquell dia les senyores del poble feien un curset de ceràmica i vam intercanviar explicacions amb elles. Per acomiadar la ruta vam visitar una casa amb un celler preciós on una amable parella ens va obrir les portes i ens van invitar a beure.

Ens acomiadàrem agraint la col·laboració de Ferran Ureta i fins el dia 11 divendres que vam visitar Puigverd d’Agramunt i aquí va anar de religió i arqueologia industrial del segle XI.