Buscar
  • Francescgessé

Vilanova de Meià, la porta d’entrada al Montsec de Meià

Per continuar celebrant el 30è aniversari de la nostra associació, el passat dissabte dia 17 d’agost  vam arribar puntualment a les 10h45 a Vilanova de Meià. Desprès d’aparcar els vehicles al carrer de la Perdiu, ens vam dirigir al Centre d’Interpretació del Montsec de Meià. Allí ens esperava  la nostra guia,  la Sra. Anna Puig que va venir del poble de Lluçars. L’Anna,  d’una manera planera i entenedora ens va endinsar en el món de la geologia i la paleontologia i ens va explicar molt bé  tot el cicle geològic de la vida del planeta Terra, com si cada període de la vida fos mesos de l’any, d’aquesta manera és molt més entenedora tota l’evolució.

La planta baixa de l’edifici consta d’un mostrador on hi ha un mapa amb  les diferents etapes geològiques i unes vitrines amb fòssils diversos i un audiovisual.

La planta primera esta dedicada al jaciment paleontològic de la Pedrera de Meià, que juntament amb el de la Cabroa, està considerat un dels jaciments mes importants del món. Vam gaudir dels petits fòssils on podem veure des d’una ploma d’au, plantes, esquelets de peixos, insectes i aus. També vam poder veure informació de les calcaries litogràfiques arrencades per fer gravats de litografies, que van ser explotades per Lluis Marià Vidal, enginyer de mines, geòleg i director d’aquesta explotació. Els materials que s’hi troben pertanyen al període del Cretaci Inferior d’uns 125 milions d’anys, on hi havia un gran llac en el lloc on esta emplaçada la Pedrera i s’hi anaven fossilitzant, les plantes, els animals, els peixos i els insectes que vivien al seu entorn.

Aquesta pedrera a nivell comercial es va començar a explotar als primers mesos del 1898. El 18 de gener del mateix any es va signar la escriptura notarial. Desprès d’una explicació llarga, tranqui-la i molt didàctica, la nostra gent van fer preguntes i van mostrar molt interès en les explicacions per part de la nostra guia.

En acabar vam donar un tomb i vam veure tot el marxandais de coses per vendre que són moltes i variades, des de samarretes, bolígrafs, quaderns per dibuixar, llibres interessants. Ens vam acomiadar de la Sra. Anna Puig una bona guia i molt professional. Moltes gràcies per tot.

Cap a les 12, amb el guiatge de Ramon Bernaus, vam baixar pel carrer del Vall, carreró al peu de l’antiga muralla, fins arribar al portal d’Ajòs, on vam entrar a la vila closa. Pujant vam passar pels coberts medievals i ens vàrem aturar d’avant de l’antiga casa del notari. Després d’una breu explicació de la plaça major i el carreró cobert, vam pujar pel carrer de la Font, passant davant de l’antic Sindicat, l’antic Hostal Pissè i l’edifici de l’antiga Casa de la Vila de 1595, fins arribar a la Font de Caps, que alimentava les quatre fonts repartides per tot el poble. De la plaça vam continuar per carrer de Ponent passant pel davant de cal Massanès, antiga casa dels  senyors Cerdà i Rocaspana; cal Guerra amb el seu escut nobiliari, que havia esta la casa dels Vilanova, carlans major de la vila.

Finalment vam pujar fins a l’església parroquial de Sant Salvador, declarada bé d’interès cultual d’àmbit nacional el 1986, que s'emplaça a la part alta del nucli antic de Vilanova, als peus del puig de Meià, a la serra del Montsec.  Allí vam poder admirar el seu portal gòtic del 1327 (la Porta Baix) i a l’interior observar detalladament la seva arquitectura que és una evolució del que es coneix com a romànic cap als nous models del gòtic (segles XIII-XIV), especialment interessant el seu absis, una peça única de l’arquitectura del nostre país, sense oblidar la capella renaixentista del Roser i la barroca del Sant Crist. També tenen molt interès els elements escultòrics romànics de l’Escola de Lleida de la porta romànica del migdia i de l’absis, com els gòtics de la nau del Sant Crist i la Porta Baix.

Després d’aquesta llarga visita vam dinar a la sala del Cafè del Sindicat. Una bona manera de celebrar els 30è aniversari del Marquesat. La Junta Directiva va portar un diploma acreditatiu que serà lliurat a l’alcalde, com una de les primers viles que molt aviat es van ajuntar a les Terres del Marquesat.