Buscar
  • Francescgessé

Visita a la Cova del Parco

El dimarts dia 2 de juliol, tal i com estava previst, vam fer la visita a la Cova del Parco, situada aigües avall del marge dret del riu Segre, arribant al pont del poble d’Alós de Balaguer des de Rubió. Allí mateix hi ha una font. I des d’aquesta fins a la Cova hi ha uns 3 km. L’últim dels kilòmetres es amb forta pendent, i ens dugué fins als conglomerats montserratins, anomenats les Roques Prenyades, lloc on esta emplaçada. En total érem 22 persones, vingudes de diferents llocs, i amb ganes de caminar i escoltar.

Les excavacions estaven parades, ja que el dia anterior, hi va haver una forta tempesta, que va ocasionar que s’inundés el lloc on treballaven, produint-se alguna esllavissada.

Per poder entendre el nom i el perquè d’aquesta cova, ens hauríem de remuntar a l’any 1974, quan, un veí d’Artesa de Segre, de nom Rafel Gomà, fill de Cal Parco, la va descobrir. En Rafel, era col·laborador del Dr. Joan Maluquer de Motes i Nicolau,  vinculat a Artesa de Segre, el qual li va encomanar la recerca de diferents llocs de la zona, on hi havia abrics i cavitats. Fou doncs en aquesta cova, que porta el seu nom (del Parco), on en Rafel va trobar uns fragments de ceràmica, que, una vegada reconstruïda, va resultar ser una gran tenalla. Aquesta va quedar exposada al Museu del Montsec d’Artesa de Segre.

La nostra gent, va poder gaudir de la col·laboració d’en Rafel  durant mes de 20 anys, pràcticament fins a la seva mort. També portem 23 anys col·laborant amb els arqueòlegs que fan excavacions a la Cova de Parco, i cada any fan una conferencia al poble d’Alós, a la que no hem deixat mai d’assistir.

En aquesta sortida que vàrem realitzar el passat dia 2 de juliol, a les 11 h ja tornàvem a entrar al poble d’Alós, desprès d’esmorzar a la cova i gaudir del pintoresc i bonic recorregut. Acte seguit vam visitar la sala museu, on hi ha una exposició de les troballes d’aquests anys, i una col·lecció de fòssils,  tot molt ben explicat pel nostre guia Cosme Revuelta. Per finalitzar, vam visitar l’església de Sant Feliu amb la seva nova il·luminació, tot acuradament argumentat pel nostre historiador, Dr. Ramon Bernaus.

En tot moment vam tenir el guiatge i col·laboració d’en Cosme Revuelta. En nom meu, i de la nostra gent, moltes gràcies company, i a reveure.