Buscar
  • Francescgessé

Visita cultural a Biscarri i Conques, municipi d'Isona i Conca Dellà

Bona tarda amigues i amics de Terres del Marquesat. Ahir dijous dia 4 d’agost vam encetar les sortides d’estiu i que seran les tres anunciades al programa. La sortida va ser a Biscarri i Conques, dos pobles que actualment pertanyen al municipi d'Isona (Conca Dellà ) Pallars Jussà.

La sortida va ser des de la gasolinera d’ Artesa de Segre a les 8h, també des de Vilanova de Meià , Cubells i Balaguer el punt de trobada va ser a l’entrada del poble de Biscarri sobre les 9h allí ens esperava el senyor Jordi Fort per guiar nos fins al Poble Vell i l’església de Sant Andreu que fins a la Guerra Civil va ser l’església del poble i que en acabar aquesta guerra es va fer una nova església de dedicada al mateix sant i es va construir el nou poble i quedant el vell abandonat. Vam esmorzar prop de l’església que per entrar hi es passa pel interior del cementiri com era costum en èpoques passades , en unes taules de pedra al exterior vam menjar i veure , desprès del àpat vam prendre un cafè i acte seguit el nostre historiador Ramon Bernaus junt amb el guia local ens van introduir a la història d’aquesta església romànica d’estil llombard segons vam observar el seu absis també te dos capelles adossades a esquerra i dreta de del absis d’època posterior. El seu interior esta molt deteriorat segons va explicar el guia local fa uns anys que van canviar la porta i be en acabar ens vam fer una foto de grup al absis exterior des de on es veu a la distancia el castell de Llorda que va ser on visquí el comte Arnau Mir de Tost.

Vam iniciar el descens fins a la part baixa de la població on hi ha la església nova oberta al culte on hi havia l’escola on el senyor Jordi Fort ens va ensenyar una maqueta d’aquesta església que ell mateix va fer . Ens acomiadarem donant les gracies .

Vam continuar fins a la població de Conques on vam aparcar prop de la font i vam anar tot caminant per un camí de terra que hi ha tocant als containers de les escombraries i vam caminar una mitja hora entre anar i tornar i vam gaudir de la visió d’uns habitacles troglodites anomenats (Les Cambretes del Mas de Castell tallat) son uns habitacles excavats al cim d’una petita cinglera en terreny margós (material tou compost d’argila i roca calcària) per sobre del qual hi ha un sostre de calcaries mes dures. Van ser habitades des de el segle IV fins al s. XV (Es comuniquen entre si algunes son fosques i altres tenen finestres, el terra es dur i no s'ha excavat, les parets interiors es nota que estan fetes per la mà dels homes.

Retornàrem al poble de Conques sobre les 12h 15 mi i ens vam posar en contacte amb la senyora Pepita Costa de Cal Gomà in de la seva ma vam visitar l’església de Sant Miquel romànica molt modificada en època Barroca.

Aquesta església es va construir a les acaballes del segle XII i dintre seu alberga la Mare de Deu romànica de Conques, segle XII dita també de les esplugues d’estil Bizantí , un crist que es semblant al de Balaguer, el que van destruir per la Guerra Civil era autèntic, aquest es una replica molt ben imitada. També vam veure un parell de mobles fets per un artista local en bon estat de conservació que son del 1730.

Sobre les 13h15 ens acomiadarem de la nostra guia que es un pou de ciència ja que donava bo com d’una manera planera ens va delectar amb les seves explicacions.

De retorn vam passar per davant de la casa que va pertànyer a Alexandre de Palau i d’Aguilar, comte de Toralla que era fill de Conques ( 1671-1736 ) i segons consta en una placa va defensar les Constitucions, Usatges i Costums de Catalunya en la Guerra de Successió, també hi ha una petita presó i una font pública que es una replica de la de Prades encara que es mes petita la va construir un veí l’any 1928 i la va regalar al poble.

A les 14 h estàvem dinant a Isona i desprès de fer un petit brindis amb cava ens vam acomiadar fins la pròxima que serà el dimarts dia 9 i que anirem a visitar el municipi d’ Ossó de Sió.