Buscar
  • Francescgessé

Visita Cultural a Vilanova de l’Aguda i Ribelles

El passat Divendres Sant vam  iniciar les sortides culturals  mediambientals i vam triar anar a visitar un tros de municipi de Vilanova de l’Aguda  i Ribelles.

Ens vam citar a les 9h a la Plaça de la Fondandana  d’Agramunt on ens aplegàrem 27 persones procedents d’Artesa de Segre, el grup mes gran, juntament amb Seró i Marcovau, Agramunt, Vilanova de Meià, Preixens, Baldomà, Cubells, Camarasa , Barcelona i Tornabous.

Vam partir direcció les Puelles, Coscó, Cabanabona i Ribelles .A les 10h ja érem al local social que hi ha  sota el castell i passat aquest lloc es troba la zona d’aparcament.

La porta d’entrada  al castell estava oberta, allí ens esperava l’alcaldessa, Carla Mascó, la regidora Rosa Espuga i l’historiador local de Sanaüja, Lluis Castany. Desprès d’una breu presentació ens varem endinsar al pati i vam pujar per una escalinata que condueix al interior de l’església de Santa Maria, d’estil romànic del segle XI fins al barroc posteriorment, segons ens van explicar els historiadors Lluïs Castany i Ramon Bernaus. A la sortida ens vam fer una foto de grup a l’escalinata. Des d’allí podíem apreciar la llinda d’una porta lateral  amb un escut que porta un lleó i sembla què és el més antic de la rama dels nobles de Ribelles. El nostre company d’equip i fotògraf oficial Ramon . I. Canyelles va fer una foto al grup i autoritats.

Per acabar, vam fer una visita al cementiri on hi ha el Mausoleu dels Barons de Ribelles i continuàrem fins a Vilanova de l’Aguda on vam visitar la capella amb el campanar, el que queda de la antiga església de Sant Andreu, i una arcada de pedra preciosa on hi ha el rellotge i aquí ens vam fer un altra foto tot visitant l’església parroquial de Santa Maria, del segle XVII . Seguidament vam emprendre un camí amb un tros asfaltat i la resta engravat però molt ben cuidat que amb uns 6 km ens va dur fins a Sant Miquel de Valldaries, origen del poble antic de l’Aguda on hi ha les restes del castell i algunes ruïnes de les cases del poble, i a sota l’església romànica del Segle XI dedicada a Sant Miquel molt ben conservada on per la festa del sant hi fan un aplec. A la vora, adossat, hi ha el cementiri de les masies d’aquest entorn.

A l’acabar l’excursió ens acomiadàrem de les  nostres guies acompanyants i autoritats a la vegada agraint la seva companyia, dedicació i agraïment en vers nosaltres i també a en Lluïs Castany de Sanaüja. Nosaltres continuàrem fins al cap de la carena, sortint a la carretera de la Seu per dinar a Can Valls, restaurant del terme de Vilanova de l’Aguda.

Desprès de dinar ens vam acomiadar fins a la propera, que serà a Camarasa, dissabte 27 d’abril on farem una ruta pel poble de la mà de la historiadora Dolors Domingo.